Проектът е разработен и се изпълнява предвид необходимостта от развитие на уменията на служителите в пощенския сектор в отговор на съвременните предизвикателства.
Цели на проекта:
Обща цел: Разработване на съвременна учебна програма за професионално образование и обучение, за да се подкрепи развитието на пощенския сектор чрез адаптиране на уменията и квалификациите на работната сила към новите тенденции.
По-конкретно, очаква се да се постигнат следните цели:
Подобряване пригодността за заетост на младите хора.
Развитие на квалифицирана, мобилна и с високи умения работна сила в пощенския сектор.
Подкрепа за съвместно развитие на професионалното образование и обучение в Европа.
ПрограмаErasmus+ № Проект
597876-EPP-1-2018-1-EL-EPPKA3-VET-JQ
Общ бюджет 436 150,40 евро
Целеви групи:
Крайни потребители: настоящи и бъдещи служители в пощенския сектор.
Заинтересовани лица: пощенски служби, пощенски организации, предприятия в сферата на е-търговия и асоциирани партньори.
Дейностите по проекта са организирани в четири работни пакета:
Управление на проекта и оценка на неговото изпълнение.
Проектиране или подобряване на обща квалификация за професионално образование и обучение.
Създаване на нови устойчиви структури на сътрудничество.
Разпространение и използване на резултатите от проекта.
Международни срещи по проекта:
Работни срещи: откриваща среща (Атина 20-21.11.2018 г.), междинна среща (София ноември 2019 г.)
Заключителна конференция (Букурещ октомври 2020 г.)
Резултати:
Разработена и внедрена нова съвместна учебна програма.
Разработена и тествана нова схема за обучение чрез работа.
Първо сертифициране на пощенски служители от „ново поколение“ в рамките на PostEurop.
100 пощенски служители, предоставящи услуги, ще бъдат обучени с новата учебна програма.
Транснационална среща по проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” (Newpost) в гр. Атина, Гърция
В периода 20-21.11.2018 г. в гръцката столица Атина се проведе откриваща транснационална среща по проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” (Newpost). Домакин на събитието беше гръцката компания в областта на професионалното образование и обучение AKMI S.A., която е водещ партньор.
Целта на проекта е разработване на съвременна учебна програма за професионално образование и обучение, за да се подкрепи развитието на пощенския сектор чрез адаптиране на уменията и квалификациите на работната сила към новите тенденции. Той се изпълнява от консорциум от 11 организации от България, Гърция и Румъния. Срокът за приключване на проектните дейности е 31.10.2020 година. Проектът е с общ бюджет на стойност 436 150,40 евро, като 80% от средствата се осигуряват от Програма Еразъм+ на Европейската комисия.
По време на срещата партньорите обсъдиха предстоящите дейности и разпределението им между партньорите, времевия график, механизмите за популяризиране на резултатите, финансовите параметри, правилата за отчитане на изпълнението на проекта и други въпроси.
Български пощи проведоха фокус група за идентифициране на липсващите умения в пощенския сектор
Във връзка с изпълнението на втори работен пакет по проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” (Newpost), партньорите провеждат проучвания, които целят да установят пропуските и недостига на умения в пощенския сектор и съществуващите към момента програми за професионално образование и обучение.
На 25.04.2019 г. в Централно управление на „Български пощи“ ЕАД беше проведена фокус група, в която взеха участие представители на пощенския оператор, на Министерство на информационните технологии, транспорта и съобщенията и на синдикални организации. Беше обсъден следният кръг от въпроси – променящата се среда в пощенския сектор, развитието на електронната търговия, значението на информационните и комуникационните технологии, идеалният профил на служител в пощенския сектор, липсващите умения с оглед на новите предизвикателства и други.
В допълнение екипът по проекта провежда дълбочинни интервюта и онлайн проучване със служители на Български пощи.
Транснационална среща по проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” (Newpost) в гр. Букурещ, Румъния
В периода 9-10.05.2019 г. в гр. Букурещ, Румъния се проведе втора транснационална среща по проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” (Newpost), чийто домакин беше румънският пощенски оператор.
По време на срещата партньорите дискутираха следните въпроси:
Представяне на предварителните резултати от проведените проучвания (количествени и качествени) за установяване на пропуските и недостига на умения в пощенския сектор.
Длъжностите, общи за трите пощенски оператора, към които ще бъде насочена учебната програма.
Комуникационната стратегия, насочена към популяризиране на резултатите от изпълнението на проектните дейности.
Финансова отчетност и предстоящо подаване на междинен отчет.
Транснационална среща по проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” (Newpost) в гр. София
В периода 30-31.10.2019 г. в Централно управление на „Български пощи“ ЕАД се проведе трета транснационална среща по проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” (Newpost).
По време на събитието партньорите по проекта обсъдиха следните въпроси:
Представяне на окончателните резултати от проведените проучвания (количествени и качествени) за установяване на пропуските и недостига на умения в пощенския сектор.
Платформа за е-обучение и учебна програма за приоритетните длъжности (касиер и пощенски раздавач) за пощенските оператори на България, Гърция и Румъния.
Планиране на дейностите във връзка със сертифицирането на обучителния курс.
Организиране на събития за популяризиране на резултатите от изпълнението на дейностите.
Подаване на междинен отчет за напредъка по проекта към Европейската комисия.
Информационен ден по проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” (Newpost) в гр. София
На 18.12.2019 г. „Български пощи“ ЕАД организира информационен ден за представяне на постигнатите към момента резултати от изпълнението на проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” в сградата на Висшето училище по телекомуникации и пощи в гр. София.
По време на събитието бяха обсъдени резултатите от проведените в пощенските оператори на България, Гърция и Румъния количествени и качествени проучвания за установяване на потребностите от обучения на служителите. Бяха представени и предстоящите през 2020 г. проектни дейности, включително учебната програма за обучение и платформата, която ще бъде разработена.
В информационния ден взеха участие представители на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на синдикални и работодателски организации, на Висшето училище по телекомуникации и пощи и други.
Виртуална конференция по проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” (Newpost)
На 19.11.2020 г. беше проведена виртуална „Конференция на европейски пощенски сектор“ в рамките на проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС”. Събитието беше организирано от PostEurop (Асоциацията на публичните пощенски оператори в Европа), по-конкретно от работната група „Обучения“ на Кръга по корпоративна социална отговорност.
По време на конференцията бяха представени и обсъдени следните теми:
Обща информация за проекта и компаниите-партньори.
Обучителна програма за пощальони и служители, работещи на гише в пощенските станции.
Схема за сертифициране.
Предстоящи дейности.
Проектният екип от страна на „Български пощи“ ЕАД представи презентация относно своя опит в изпълнението на проекти по европейски програми, осъществените от дружеството дейности по проект Newpost и очакванията във връзка с окончателните резултати от проекта.
В срещата взеха участие представители на различни организации, в т.ч. на други пощенски оператори, които членуват в PostEurop.
Удължаване на срока за изпълнение на проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” (Newpost)
Във връзка със забавяне изпълнението на планираните дейности по проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” в резултат на пандемията от COVID-19 и изпратено официално искане от координатора – AKMI S.A, до отговорните европейски институции, срокът за изпълнение на проектните дейности беше удължен до 31.07.2021 година.
Разработване на обучителни материали по проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” (Newpost)
През май 2021 г. завърши разработването на обучителните материали по проект Newpost съгласно утвърдената обучителна програма за пощальони и служители, работещи на гише в пощенските станции.
Обучителната програма включва основен курс, който е общ за двете групи служители, и специализиран курс за всяка от тях.
Основният курс обхваща шест модула, както следва:
Защита на личните данни: правила, политики и въздействие в пощенския сектор.
Политики за поверителност и конфиденциалност в пощенския сектор.
Комуникация в мултикултурна среда.
Преносими умения за пощенските служители.
Цифрови умения в пощенския сектор.
Управление на логистиката.
Специализираният курс за пощальони включва два модула – „Основни познания за доставката на колети“ и „Меки умения за пощальони“, а този за служителите на гише три модула – „Умения за обслужване на клиенти и техники за продажба“, „Появата на електронната търговия: Как да управляваме новите е-услуги и продукти?“ и „Меки умения за служители на гише“.
Разработени са различни видове материали, в т.ч. обучителни видео клипове, презентации, наръчници, упражнения, казуси, интервюта, материали за допълнително четене и други.
През юни и юли 2021 г. предстои провеждането на онлайн обучение и тестване на схема за обучение чрез работа.
Обучение чрез работа по проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” (NewPost)
На 9.07.2021 г. „Български пощи“ ЕАД проведе обучение чрез работа в рамките на проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” (NewPost), в което взеха участие общо осем пощальони и служители, работещи на гише в пощенски станции. Тези два професионални профила формират целевата група на обучителните дейности.
Обучението се извърши съгласно следната програма:
Общо представяне на проект
Представяне на платформа МООК за онлайн обучение.
Модул 1: Защита на личните данни.
Модул 4: Преносими умения за пощенски служители.
Модул 6: Управление на логистиката.
Обратна връзка и оценка на обучението.
За целите на обучението бяха използвани различни материали като презентации, представящи основните концепции, и казуси и примери от реалната практика.
През юли 2021 г. е в ход и онлайн обучение посредством специално разработена платформа МООК, в което участват общо 35 служители на дружеството от двата професионални профила. Подобни обучителни дейности се осъществяват и в партньорските организации в Гърция и Румъния.
Виртуална конференция по проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС” (NewPost)
На 13.07.2021 г. беше проведена виртуална „Конференция на европейски пощенски сектор“ в рамките на проект „Подобряване на уменията в пощенския сектор в ЕС”. Събитието беше организирано от PostEurop (Асоциацията на публичните пощенски оператори в Европа), по-конкретно от работната група „Обучения“ на Кръга по корпоративна социална отговорност.
По време на конференцията бяха представени и обсъдени следните теми:
Обща информация за проекта и компаниите-партньори.
Обучителна програма за пощальони и служители на гише.
Платформа МООК за онлайн обучение.
Схема за сертифициране.
Нови фактори за развитие на пощенския сектор и въздействие на пандемията от COVID-19.
Гарантиране на конфиденциалност в пощенския сектор.
Проектният екип от страна на „Български пощи“ ЕАД представи презентация относно своя опит в изпълнението на проекти по европейски програми, осъществените от дружеството дейности по проект NewPost и очакванията във връзка с окончателните резултати от проекта.
В срещата взеха участие представители на различни организации, в т.ч. на други пощенски оператори, които членуват в PostEurop.